zaterdag 14 april 2012

Drama: Lesopzet

Thema: Reizen
Doelgroep: Middenbouw

Introductie:
Je vertelt over reizen en op de manieren hoe je kan reizen, zoals met de boot het vliegtuig de auto te fiets. Je bespreekt dit samen met de leerlingen. Hierna voer je het 'ik ga op reis en ik neem mee' spel uit.

Kern: 
Als eerste doen we een opdracht zonder te praten. Hiervoor hebben we gekozen zodat ze eerst aan hun lichaamstaal denken en daarna zich kunnen concentreren op het praten. We zetten vier stoelen neer en doen net alsof dat de'bus' is. De leerlingen gaan één voor één in de bus zitten en beelden typetjes uit. Dit allemaal zonder te praten. Als de hele groep is geweest, bespreek je samen wat wel en niet goed ging. Dit kan je nog een keer doen. Hierbij let je dan ook op de verbeterpunten.

Voor de tweede opdracht pakt iedereen pen en papier en laat je ze vier woorden opschrijven: waar, hoe, wanneer en met wie. De eerste vult waar in en geeft het blaadje door, dit gaat zo door tot alle vragen zijn beantwoord. (LET OP! Ze moeten in het kader reizen blijven met hun antwoorden) Dan stel je groepjes samen van 4 of 5 en laat ze van elk blaadje een antwoord kiezen. Dit moeten ze daarna opvoeren voor de groep. Dit kunnen ze helemaal naar eigen wijze invullen

Afsluiting:
We geven feedback over de toneelstukjes en waar we de volgende keer op moeten letten. Ook blikken we terug over de les zelf, was het leuk? Deed iedereen goed mee? enzovoort.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten