woensdag 25 april 2012

Beeldende vorming: modernistische afbeelding

Modernistische afbeelding
Chris Ludlow-RĂ©tromobile Salon-1933

Ruimte:
Er wordt weinig gebruik gemaakt van de ruimte. De trein en de auto nemen een grote plaats in, in het schilderij. Er is geen achtergrond te zien op het schilderij en je ziet niet waar de trein en auto naartoe rijden. Het enige wat ruimte schept in het schilderij is de lucht en de snelheid die je ziet. De snelheid in het schilderij is te zien aan de strakke lijnen en de stoom uit de trein en auto die naar achter waait.

Kleur:
De kleuren die in het schilderij gebruikt zijn, zijn vooral koele kleuren. Er zijn veel blauw en wit tinten gebruikt. Dit geeft het schilderij een koude/koele uitstraling. Dit is gedaan om de snelheid te creeren in het schilderij.

Vorm:
Er is in het schilderij gebruik gemaakt van strakke vormen en lijnen. Dit zie je vooral aan de contouren van de auto en de trein en de lijnen die op de grond geschilderd zijn. De vorm van de auto is eigenlijk de vorm van een computer muis. Op het schilderij wil de schilder laten zien dat het nieuwe vervoersmiddel (het internet, uitgebeeld door de auto) sneller is dan de trein.

Textuur:
De textuur is erg belangrijk. In het schilderij is een strakke en gladde textuur aangebracht. Dit is gedaan om de snelheid in het schilderij te laten zien en te tonen. De auto en trein zijn ook strak geschilderd, dit om dezelfde reden.

Compositie:
Het is een diagonale compositie, de geschilderde lijnen staan diagonaal, ook de auto en trein hebben een diagonale positie in het schilderij. Er is wel een verschil in de diagonale lijnen te zien. De lijnen  bij de auto en de auto lopen van boven naar beneden. De lijnen bij de lucht en trein lopen van het midden naar boven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten